Magisk undren 676. Der er ingen mystik; kun magi. 677. Der er intet overjordisk; kun undren. 678. Det gælder om at forestille sig verden, de andres verden. 679. For til sidst at kunne dele verden lige over, cirka. 680. Den ene halvdel til os, den anden halvdel til dem. 681. At kunne udfolde sig naturligt til artens fulde evne; 682. At yde naturen retfærdighed, i magisk undren.
Titusind storkepar
Titusind storkepar 694. En stork er landet på en pløjemark; Jeg kom forbi i bil og så det. Et par biler holdt i vejkanten. Folk stod ud og gloede, jeg med. Vi ville alle bevidne sensationen. 695. Hun stod inde på en kæmpemark, Kunne lige ses med det blotte øje. Pudsede fjer, ordnede vinger, Nettede sig med næbbet, Efter et tusind kilometer træk, Lige fløjet ind fra storkeriget. 696. Det vides naturligvis meget nøje, Hvem hun er og hvor hun kommer fra. Der er hundrede gange flere ornitologer, End der er storkepar her i landet. Denne stork er ringmærket, Monitoreret og radiomonteret. 697. Så den egentlige sensation vil være, Om hun var i stand til at blive, Eller snarere: overhovedet at overleve Her på det vestlige Sjælland, I den genoprettede Tryggevælde Ådal. 698. Den oprindelige storkebestand Er uddød i Danmark siden 2008. For to hundrede år siden var der Titusind par ynglende storke Rundt omkring i hele landet. 699. Da jeg som lille dreng Rodede rundt ude på landet Var storken stadig bare en fugl, En stor én, javist, agrarklenodie, Men ikke så meget andet. 700. Derfor, endnu en grund at sige tak Til landbrugets organisationer Og deres politiske venner For dette enestående syn: Denne helt særlige glæde At se en sjælden fugl, Tilmed ude i det fri, I agrolandets kæmpestore, Tomme zoologiske have.
Solsortens halve formiddagslur
Solsortens (halve) formiddagslur 688. Han har sat sig i en spidsløn En stille formiddag, Skjult i løvet. Jeg tror han døser. Kroppen bliver stille, Hovedet synker ned. Halsen trækkes ned i kroppen. Øjenlåget lukker op, (Det er en fugl!) 689. Solsorten sover, Eller døser, eller noget tredje. I al fald med den ene side. Ligesom mursejleren, Mener man at vide. Måske er den anden side vågen, Men det får jeg vist aldrig at se. 690. I det mindste ser jeg En halv fugl sove. Kroppen er i hvile. Næbspidsen er sænket. Drømme i den ene hjernehalvdel, Synsindtryk real-time i den anden? Kan han lukke af hemisfærisk? 691. Efter et par minutter Strækker han hovedet op, Åbner næbbet. Kroppen er stadig i ro, Benene trukket op under sig. Han vågner, halvt eller helt. 692. Han spejder omkring, Som alle fugle: Hoved og hals i ryk, Kvarte og halve drej. Først til den ene side, Så til den anden side. Gentaget, vagtsomt. Et minut eller to. Øjet med dets gule ring Blikket er stift, sort. 693. Her er helt stille. Indtil pludselig: Gren og blade smækker, Og han er væk! En forstyrrelse i løvet Ikke andet. Han ville have lidt Tid til sig selv. En stille stund Midt i dagens hyr. Jeg har beluret ham.
Empati
Empati 683. Min elskede trækker mig Hårdt i armen, pas på, Træd ikke på mælkebøtten Gå udenom, lad den stå. 684. Mælkebøtten er fredet hos os. Den lyser op og skinner, Dufter sødt af honningmad; Fodrer slunkne dronning bier. 685. Så vi la’r mælkebøtten gro, Men ude i resten af landet Lever de truet, begge to: Lugning og udvisning, bl.a. 686. Min elskede er mærket fremmed, Og mælkebøtten er dømt ukrudt; Hun efterstræbes med paragraffer, Blomsten med jern og pesticid. 687. Det er nok derfor hun føler En særlig form for affinitet; To smukke væsener, der bor I sommereksil og solidaritet.
Jeg myldrer af liv
Jeg myldrer af liv 672. Jeg myldrer af liv, Af levende organismer. Hele verdens biokemi Mødes i mit skind. 673. Jordens salt er i mine ben, Luftmolekyler er i mine sener. Vandet blandes i mit blod, Nerver og bakterier mødes. 674. Jeg flyder i min arvemasse, Proteiner og enzymer Blandes med andre arters gener; Deres sanser er i mine celler. 675. Mine tanker er mine egne, Men vi har blandet neuroner. Vi er vokset frem af jorden, Vi er samme væsen.
Skygger
Skygger 671. Sollys og blade; Alt livs grundlag. Sollys og blade; Skygger på papir. Sollys og blade; Figurer uden mønster. Sollys og blade; Gentaget, aldrig ens. Sollys og blade; Kommer, forsvinder igen. Sollys og blade; Al den mening, der er.
Animagens
Animagens 667. Animagens er for eksempel: Sanseorganer med billeder Indtryk, udtryk, handlinger; Motorik og finmotorik; Et fintfølende, årvågent Artikuleret, koordineret legeme. Krop, evne og vilkår tilsammen. 668. Et animagent væsen Har skabt sit eget liv I sin egen form for krop; Med evne til at overleve Som art, som bestand, Et par millioner år Eller mere… 667. Insekter er animagente; Pattedyr er animagente; Vi er en delmængde af animagensen. Bløddyr er enormt animagente; Jeg vil sige bakterier Har deres form for animagens: De mest oprindelige, De længst eksisterende, Leveevne udover al beskrivelse, Men jeg ved ikke hvordan…
Bøgebuk
Bøgebuk 661. Hvem der har set en bøgebuk Er et heldigt asen: Vingedækket er blågrønt blankt. Lange leddelte følehorn, En hel kropslængde lange, Fin balance på langs og på tværs. Svulmende sorte muskeldråber På rødlige overlår. Brunt-orange forbryst Og et lille sort hoved. 662. Vi erfarer i glimt, Vi oplever i sekvenser, Få sekunder lange. Vores opmærksomhed Er for det meste blind. Men nu og da Er situationen gunstig, Og vi ser; rigtig ser. 663. Bøgebukken er der pludselig Blandt brændestykker; Spillevende, sky, Men ikke bange, Bare på vagt. Et halvt minut Og hun piler væk; Finder vinterhi og lægger æg I min brændestabel. 664. Jeg værdsætter øjeblikket. En lille opvisning i Biologiens uendelige variation Over temaet insekter og biller. 665. Tilværelsen er ekspansiv, Og min empati med biller Er vokset lidt. Det er hvad jeg kalder En udvidet dag. 666. Jeg føjer bøgebukkens navn Til den fælles postkasse For kendte arter på grunden. En fodgænger går forbi Spørger mig: hva’ har du gang i, Jeg svarer: årh, lidt praktisk biofili.
Spottefuglen
Spottefuglen 654. Jeg har savnet ham; Her var så stille. Men nu er der knald På lydanlægget: Gulbugen er tilbage. 655. Ah, de afrikanske riffs! Jeg elsker virtuositeten, Rytmen og volumen. Midt i sangen altid Mit yndlingshook: Elektrisk vaskebræt, Med pinball maskine og Kulørte lamper. 656. Gulbugen er en spottefugl: Imiterer fuglestemmer Og lyde han kan li’. Tænk, hvad han ta’r med Af sounds og vitalitet Fra vinterkontinentet. 657. Det rocker i haven, Det et partytime og Jokerfuglen sidder På sin gren og griner. 658. Jeg sidder nedenunder Med en lunken drink Og en håndfuld Dovne metaforer. 659. Men spottefuglen Kan tage en joke, Og hvem ved, måske Har han hørt et hammond orgel Med et band i Cameroun 660. Gulbug kom og spil; Fra den afrikanske himmel Til sommerlandets tage, Velkommen tilbage!
Intelligens
Intelligens 650. Vegens Animagens Antropogens. 651. Disse tre: Levende Vidende Agerende. 652. Disse tre: Krop Sanser Selv. 653. Hver deres verden, Hver deres vej, Formet af de titusind ting.
Marcipan & cyanid
Marcipan & cyanid 638. Vi påtvinger gerne planter Vores mening om æstetik; Skærer dem ned og klipper til Med vold og redskabsteknik. 639. Her står så dagens offer: En hæk af laurbærkirsebær; Denne have- og floraforarmer, Der står danskerne så nær. 640. Men ok, en hæk i lige linjer, Stedsegrøn, med strunk symmetri: Det er den antropogene hjernes Begreb om naturlig harmoni. 641. Jeg ta’r fat og svinger sværdet. Blade hakkes og kviste kappes. Hækkens eksklusive bladfigurer Flås, falder og ødelægges. 642. Pludselig midt i myrderiet: En duft, et sødligt minde, Spiseligt og barndomsbundet. Jeg forundres, holder inde. 643. Billeder flakser i mit hoved: Smågrise svæver rundt i luften. Jeg snuser ind, jo, det er rigtigt: Toms marcipanbrød er duften. 644. Mandler! Så véd jeg noget straks: At arten laurbærkirsebær Er i slægt, har stof tilfælles, Med prunus dulci, mandeltrær. 645. Stoffet findes i arter af kirsebær Amygdalin blev det kaldt i sin tid, Hvilket betyder mandel på græsk. Det er en cyanogen glykosid. 646. Findes i kerner fra bitre mandler, Abrikoser, ferskner, blommer, I blade fra laurbærkirsebær, Og er derfra mandelduften kommer. 647. Amygdalin udskiller ved indtagelse Det berømte giftstof cyanid. Hækkens aromatiske advarsel: Ieg har hér et pest- og homicid. 648. Marcipanduften er træets forsvar: Tag min frugt, men æd ikke mine frø: Du forgiftes, brækkes og svækkes, Ieg ser dig hellere end gerne dø. 649. Jeg klipper færdig, lægger saksen. Måske vi kan enes i mindelighed: Jeg klipper aldrig før dine bær er spist: Værn om dit afkom, og stå i fred.
Det gyldne bur
Det gyldne bur 631. Jeg ser mig om i mit gyldne bur; Her er alt, som jeg vil ha’ det. Her er plads til mig og lidt natur. Jeg er økobevidst og højt begavet. 632. Jeg har ikke brug for noget særligt Lidt husdyr at spise, lidt ekstra til kæl Lidt grønt til haven, lidt strand at gå tur Det er det gode liv i det gyldne bur. 633. Mine sanser er store og udadvendte. Jeg har en åben og sensitiv natur. Jeg lever mig ind i alt omkring mig, Herinde fra mit gyldne bur. 634. Jeg dyrker mine indre landskaber. Jeg bader mine følelser i stor natur; Tegner billeder og drejer spejle Set herinde fra mit gyldne bur. 635. Min viden er stor, mine følelser er større; Jeg er skabt af en enestående kultur. Jeg kan gøre verden smuk og dyb Med min hjerne inde i det gylde bur. 636. Her er alt som det skal være Jeg sætter standarden for intelligens For alle andre arter, som jeg besku’r Ud gennem sprækkerne i mit gyldne bur. 637. Jeg er veltilpas i mine tanker Og min rang som topplaceret art. Jeg har så rigeligt fortjent min tur Bag tremmerne i mit gyldne bur.
Tesen om det ekspansive
Tesen om det ekspansive
624. Jeg ved et brombærkrat
Ved en sti i Ballerup,
Mange meter høj og tæt
Sluttet omkring en lille sø.
625. Krattet er sprunget over stien,
Skudt ind i naboskoven;
En krydsflettet befæstning,
Metervid, sej og vidjestærk.
626. En hvælving i underskoven,
Høje buer af gamle skud,
Tornet, fingret og forgrenet;
Fri arkitektur i fri natur
627. Årets nye skud rager ranke op,
To meter høje, tommeltykke,
Vender topskudene ud i buer,
Følere leder frem til egnet jord.
628. Topskud når ud og griber fat,
Kaster liner ud som skovpirater,
Sætter rodskud, hager sig fast,
Fra top til rod og rod til top.
629. Brombær er en plurabelle:
Overdådig frodig og multisexet;
Laver småarter, krydser køn,
Bestøver, blander og befrugter.
630. Brombærkrattet vender sig og griner,
Formeringsødsel, formfuldent:
Ieg er multivital og vildt i live,
Ieg er tesen om det ekspansive.
Slummer
Slummer 619. Varme simrer Mætte farver Træer skinner Skrift opløses Mættet syn Billeder. 620. Træer svaler Fugle ta’r bad Hopper, ryster Grønne farver Grene hænger Susen. 621. Fra skoven En då i flugt Droner summer Tæt og fjern Fuglesang Skygger. 622. Sollys strejfer Belyste pletter Søvn og sværmen Jeg suger til mig Brisen briser Tiden. 623. Skyer driver Jeg slumrer Og svæver Sten og træer Står fast Jorden drejer *).
*) Til minde om William Wordsworth (1770–1850) A slumber did my spirit seal.
Tidsler, tidsler, tidsler
Tidsler, tidsler, tidsler 613. Tidsler, tidsler, tidsler, Jeg vil ha’ fler’ og fler’, Tidsler, tidsler, tidsler, Ta’ bare hele haven; Okkupér, okkupér! 614. Krustidsel, kærtidsel og horsetidsel; Stærke stængler, lange stilke, tykke blade. Æseltidsel, bakketidsel og kåltidsel; Blomster uden lige, farver uden mage! 615. Tidsler, tidsler, tidsler, Så langt som øjet sér, Tidsler, tidsler, tidsler, Ta’ bare sprøjtemarken; Okkupér, okkupér! 616. Marietidsel, tornet tidsel og agertidsel; Nektar, nektar, nektar, min svirreven! Nikketidsel, agertidsel og artiskokker; Torne, strithår og filt med voksepunch. 617. Tidsler, tidsler, tidsler, Det er hér naturen skér, Tidsler, tidsler, tidsler, Ta’ bare agrofabrikken; Okkupér, okkupér! 618. Dette var tidslerne fra hele landet Og der blir sikkert mange fle'r Når klimaloven kører ud i sandet. Ta' bare hele landet; Okkupér, okkupér!
Tidsel, tidsel, vis hvad du kan
Tidsel, tidsel, vis hvad du kan 605. Tidsel, tidsel, vis hvad du kan: Verdens fedeste blomsterstand. 606. Tidsel, tidsel, vis hvad du kan: Bier går amok, apeshit, mand. 607. Tidsel, tidsel, hvem er landets dronning: Skal det flyde med lort eller honning? 608. Fnok svæver ind til en flyverhær; Ve gror og skyder, ve ka’ ik’ la vær. 609. Tidselarter med nye talenter; Tiden er kommet og ny jord venter. 610. Nikkende, stikkende og tornet Stiger tidsel fønix op af kornet. 611. Havefolk, slip nu tidslerne fri! Det golde havedømme er forbi. 612. Tidsel, tidsel, hvad det vil sige At være plante i et kongerige?
Fingerspidsfornemmelser
Fingerspidsfornemmelser 599. Min elskede pusler derude Med planterne i potterne Hjemme på vores terasse En solrig sommermorgen. 600. Min elskede går derude I nattøj, stråhat og havetøfler, Hilser sine blomster, søvnfrisk, Med et hemmeligt smil. 601. Se, min elskede er opslugt, Ansigtet er i roligt, Fingrene bevæger sig: Genfinder og genkender. 602. Min elskede føler sig frem, Går fra blomst til blomst, Løfter briller op i panden, Bøjer sig mod blomsterhovedet. 603. Hun ved, hvor jeg er, Men ser mig ikke nu. Jeg er også en plante Bag glasset i mit gazebo. 604. Fingerspidsfornemmelser Fylder luften mellem os; Se, min elskede er energien Mellem mennesker og planter *).
Se Mei Mei Berssenbrugges digt Hello, the Roses i digtsamlingen af samme navn (2013).
Solsortens melodi
Solsortens melodi Sang 554. Solsortens sang er en situation *), hvor fugl og menneske kommer hinanden ganske nær. 555. Solsorten er et væsen, der udtrykker sig i toner og lyde, vi aldrig forstår. Og alligevel genkender vi lyden; vi forbinder tonerne med stemninger hos os selv, ligesom vi fornemmer en stemning hos fuglen. Indbildning, sikkert, men helt virkelig - hver gang. 556. Vi mærker et nærvær af et levende, skabende væsen - jeg vrider mig - måske endda en sjæl **). 557. Han sætter sig i et træ og begynder at synge; han virker som et forandret væsen: Solsortens krop og psyke ***) i ro. 558. Væk er det iltre, skingre, det skabede. Væk er det flaksende, det jagende, de evindelige slagsmål. 559. En fugls liv i det fri er altid i flux. Fuglen flytter sig indenfor sekunder. Evigt vagtsom for ikke selv at blive udset som bytte. 560. Men solsortehannen kan synge i en time fra sin gren. Hvad laver han, eller måske er det rigtige spørgsmål snarere: hvad vil han? Territorium 561. Fuglesang er mest territorial. Også solsorte har afgrænsede territorier. Det er optalt: Et par pr. ca. 1200 m2 standard havehabitat; mere i skovområder. 562. Men denne grænse ser for mig ud til at være flydende; derfor er det måske bedre at sige, at der er et antal solsortepar på et givet område, og de ligger i uophørlig grænsestrid. 563. Parret (fordi man ved, at både han og hunner forsvarer territoriet) lader til at blive antastet hele dagen og de håndhævet enhver bid jord i uophørlige håndgemæng. De lader ikke til at have et territorium, andre solsorte respekterer. 564. Ingen fugl er så street som solsorten. Man ser næsten aldrig to solsorte i nærheden af hinanden. Kommer én nær, er der straks mobning, larm og ballade. 565. Grænserne for solsortens territorium virker flydende. Dens territorium forstås måske bedre som en gruppe af solsortepar på et givet område i uophørlig kontakt og skærmydsler. 566. Solsortens territorium består i denne optik af et indre område tæt på reden og et ydre område med porøse grænser til nabopar. 567. Min observation er, at solsortens næppe synger for at holde andre solsorte borte; dertil foretrækker de at slås. 568. Der sker jo et eller andet med en solsort, når han begynder at synge. Hele hans adfærd ændrer sig. Han skifter fra det krigeriske til noget kontemplativt eller til noget, der kunne lyde selvsikkert og proklamerende. Strofe 569. Sangen kan beskrives som en sekvens af korte strofer af 2-3 sekunders varighed adskilt af korte pauser på 2-6 sekunder. 570. Hver strofe synes af bestå af to dele. Den første del er altid holdt i et roligt, lavere toneleje og varer som regel lidt længere, end den anden del. 571. Sidste del af strofen er hurtigere, højre og ender som oftest i en høj, piftende tone eller en skarp staccato. Sluttonerne er nogle gang skrattende eller hujende, men lyden er altid det, jeg vil kalde harmonisk ****) forenelig med resten af strofen. 572. Ingen to strofer syntes at være helt de samme. Han syntes at variere og improvisere sit register i det uendelige. Men registret gør, at sangen altid lyder som solsortesang. 573. Strofen kan også ses som en lavfrekvent første del og en højfrekvent anden del. Lyden af den første begrænses da til nærterritoriet, mens den anden del når ud i det ydre territorium Sekvens 574. Solsorten synger sekvenser af strofer. Den kan synge 80-100 strofer på et kvarter. Med den kadence, består en timelang sekvens af måske 400 strofer. 575. Jeg har hørt sekvensen på op til tre kvarter. Mange sekvenser er meget kortere. Solsorten bliver forstyrret eller afbryder - eller måske bliver han bare færdig og flyver sin vej. 576. Sekvens implicerer, at udtryk bæres videre fra den ene strofe til den anden. Sagt på en anden måde, sekvenser danner et forløb. Solsortens sang er lange sekvenser af levende udtryk. Tema 577. Den første del af strofen er dybere og blødere og syntes at følge et mere ensartet fløjtende mønster, som jeg kalder et tema. 578. Den sidste del er høj, skrattende eller skarp. Det lyder mere improviseret, mere atonalt. 579. Det kunne lyde som om den første del er et tema, mens den sidste del er en variation eller en signatur. Den første del er standard-solsort register, den sidste del er individualiseret (ieg). 580. Vi kan forstå temaet i den første del baseret på register af grundkoder og den sidste del som en udvikling af temaet. 581. Temaer kunne derfor høres af andre solsorte og have betydning for dem. Den sidste del fortæller måske, hvem der er afsenderen. 582. Tema må også forstås som udtryk, der giver sammenhæng i en sekvens af udtryk. Temaet har altså i denne udlægning funktion af det, der svarer til en melodi. Melodi 583. Melodi er et fænomen, der er bundet til takt, rytme, tonehøjde, tidsinterval og gentagelse. Melodi har funktion som kommunikation, gruppeidentitet og kulturelt sammenhold. 584. Vi antager eksempelvis, at hvalens sang har alle, eller mange af, disse funktioner. Vi kan i al fald sagtens forestille os, at det er tilfældet. Så hvorfor ikke også hos solsorten? 585. Sammenhængende toner i en antropogen melodi er målt i dele af sekunder. Hvis der går længere end et sekund mellem takterne, begynder melodien at opløses. 586. Men melodi hos hvalen eller solsorten er måske helt anderledes sammensat end vores. Hos solsorten kunne man forestille sig, at der kunne være mange sekunder, eller timer imellem de enkelte takter. 587. Hos hvalen kan der måske gå dage mellem tonerne i en melodi. Afstandene er enorme, havet et tyndt befolket. En sang strækker sig måske over måneder. Måske går en melodi hos hvalen fra individ til individ. 588. Ligesådan er solsortens sang måske en melodi, der udfolder sig i løbet af hele dagen. Den enkelte strofe er en takt i melodien, der i vores øren er for lange til at vi kan skelne en melodi. 589. Så er det vi begynder at snakke om, at noget har betydning - med vilje. Værk og betydning 590. Solsortens sang kan måske beskrives som et “værk”, altså et skabende udtryk skabt af et levende individ. 591. Sangen udtrykker stemning og sindstilstand hos solsorten. ”Betydning” er ikke et kriterium for at kalde noget et værk, men ”vilje” til at skabe det er nok nødvendigt. 592. Jeg tager det for givet, at den ikke har noget at sige mig. Med andre ord, er al min fortolkning af dens sang forkert allerede i sit udgangspunkt. 593. Men solsorten vil jo åbenlyst noget med sin sang - sit værk. Han kommunikerer og kodificerer betydninger med det, der hos os er blevet til sprog. Jeg vil aldrig forstå, hvad det er; og han er komplet ligeglad med min sang til ham. 594. (Bortset fra, at solsorte er kendt for at kunne efterligne menneskers stemmer, eller andre fuglestemmer. Så måske vil han mig noget alligevel). 595. Vi kunne jo have noget tilfælles. Vi kunne have en sammenlignelig oplevelse af liv og udtryk; jeg vil sige kunstnerisk udtryk; jeg vil sige at besidde en krop/ et sind, der vil noget og som kræver - sådan føles det - at få et udtryk, dvs. et ”værk”. 596. Det må være åbenlyst at solsorten kan lide - overdådigt meget godt lide - at synge. Det er en sang, vi i øvrigt begge holder meget af. 597. Solsortens melodi, hvis det er sådan, er måske udtryk for dagen der går; en meditation over tilværelsen her på jorden. Ieg er her. Ieg lever. Ieg er til. 598. Solsorten sidder stadig derude tusinde år senere og synger sine tidløse aftenkadencer: en vesper, yah, solsortens raag desh *****) .
*) Vi mangler et nyt begreb for denne tilstand af forståelse på tværs af artsgrænsen, som jo ikke er kommunikation, for den anden part vil jo ikke “sige” noget til os; men situationen er signifikant. **) Ughh, det ord måtte trækkes strittende ind på papiret, hvor det ligger dér, som et pindsvin. Men træk det religiøse element fra, træk det spirituelle element frem, og så står vi tilbage med noget, som vi kan sanse, der er skabt af en bevidsthed, noget der har en åndelig kvalitet, langt ud over fysiognomi eller overlevelse. ***) Skal vi have et ord for animalske og avianske sindstilstande, og har vi brug for et sådant ord? Jeg sidder med en tekst og skal udtrykke det for mig helt åbenlyse faktum, at solsorten har forskellige sindstilstande, en psykologi, som jeg er sikker på er individualiseret, knyttet til det enkelte solsorteindivid. ****) Begrebsvarsel: Men det er måske fordi jeg er livslang lytter af Beethovens strygekvartetter. Jeg er overbevist om, at en dygtig violinist kan gengive solsortens sang og kadencer, og at vi uden videre ville forstå det som et musikalsk udtryk eller kunst. *****) Klassisk instrumentel aftenmusik fra Hindustan, spilles f.eks. på sarod og tabla.
Guldbåndet langhornsmøl
Guldbåndet langhornsmøl
548. En hel uge har de sværmet
I en terrassekrog foran køkkenvinduet.
Små guldglimt omslynget af hvide tråde.
Guldbåndet langhornsmøl, ved jeg nu.
549. Ikke et navn nogensinde lavet
Til et digt eller hørt på versefødder;
Til at stille sig an i rim og prosodi,
Som tekst og blank balance på papir.
550. Morgenlyset funker på deres vinger:
Fefølehorn fire gange deres kropslængde
Hér er de: lad dem selv bestemme
Deres rytmer og flyvske figurer.
551. Her er mønstre udover min fattevne,
Selvom jeg er lavet til at finde mønstre:
Buer, sving, ryk og bølger op og ned;
Mønstre kun langhornsmøllet ved.
552. En opvisning af overskud, af energi,
Der svarer, måske, til joie de vivre.
Måske sværmer de, indtil de falder ned,
Døende af udmattelse og syrechok.
553. Fehornsmøllene sværmer vilkårligt videre,
Forførende mønstre i lokkedans.
Ødsel energi, tragik af en slags;
Flygtigt, jordisk skønt.
Skvalderkålen segner
Skvalderkålen segner 542. Ingen skyer regner, Skvalderkålen segner. Slet ikke som i fjor; Med fin bestand i flor. 543. Skærme strutter hvidt, Blomster dufter blidt, Trækker bier, fluer nærmere; I mørket: nattens sværmere. 544. Møl med fosforøjne kigger, Reflekterende par af prikker Ude blandt skvalderkålen, Under himlens natteblånen. 545. Nu rammer tørkens tørst, Visse græsser visner først. Tørken krammer hårdt, Knopper skrumper bort. 546. Sommerfugle svækkes, Deforme larver klækkes. Fluer fiser rundt i heden, Vinden hvisler tør og sveden. 547. Skvalderkålen er tørketålen, Går under jorden, undgår solen. Kapper hoveder og alle toppe; Ha’ det så godt deroppe.
Musvit500 (konklusion)
Musvit500 (konklusion) 537. Et musvitpar flytter ind i en ledig redekasse sent på sæsonen, enten er de sene startere eller det er årets andet kuld. De flyver redemateriale ind til kassen: strå, totter, kviste. 538. Den ene har taget en stor kvist i næbet, 7-8 cm lang, og da hun hager sig fast under redehullet hænger naturligvis fast. Kvisten er omkring dobbelt så lang som hullet er bredt. 539. Musvitten masser og skubber, men kvisten er for tyk til at bøjes. Hun flytter den frem og tilbage henover indflyvningshullet og forsøger at få genstand og hul til at passe sammen. 540. Efter lidt tid, 15-20 sekunder, finder hun ud af at dreje kvisten og stikke den ind gennem hullet med den ene ende først. Hun forsvinder straks ind i redekassen uden at slippe sit tag i kvisten. 541. Musvitten viste alle tegn på intelligent adfærd: o Bevidst forehavende – redebygning. o Målsætning – kvisten skal kunne komme ind. o Løsningsorienteret tilgang – prøve sig frem. o Evne til at lære af egne erfaringer – prøve nye måder. o En arbejdsmetode – find den rigtige løsning. o Tålmodighed – evne til at se fremtidig situation. o Resultat - løsning på et rumligt, geometrisk problem.
Om digtning
Om digtning 535. Empiri er godt, Empati er bedre, Poesi er bedst.
Korsedderkoppeungens umwelt
Korsedderkoppeungens umwelt 532. Korsedderkoppens Klump af unger: Knappenålshoveder, Gul krop, sort bagsmæk. 533. Udklækket i en klynge Af forgyldte knopper Ophængt mellem strå, Et træ eller blomsterkurve. 534. Kom tættere på. Pluk en streng; Guldprikker spredes Ud langs fine tråde, 535. Flydende bevægelser Suspenderet i olie. Tytktflydende slo-mo, En lydløs sprænging. 536. Edderkoppekloden Spredes for sidste gang Over gyngende broer Mod solnedgangen.
Korsedderkoppens engangsknald
Korsedderkoppens engangsknald 512. Et edderkoppehjul i laser Hæftet op på muren Ved min udhusdør. 513. Edderkoppekonen troner I sit gamle net, Klar, fed og farlig. 514. Hvad ved vi om hendes Partnervalg og Bedste engangsknald? 515. Fanges han straks, Er han mest nyttig Som æggemad. 516. Men hvis den næste Kan nå helt frem Til selve akten, 517. Så har hun fået Både i mulepose Og i æggesæk. 518. En lille edderkoppehan Nærmer sig på friertråd; Forben fægter ud i luften. 518a. Han plukker silkestrengen, Spiller op med gode vibes Ned langs bæretråden. 518b. Kæmpekonen lokkes frem Fod for fod; måler friertrin, Smager duft af han i luften. 519. Befølende, befamlende Forsøger han at berolige Hunnens behårede ben. 520. Men hun langer ud: Et svigefuldt stød Nedefra og op! 521. Han ser det! Udløser livlinen I sit parringspendul. 522. Den lille edderkop Kravler atter frem, Forsigtig, forførerisk. 523. Han er overvågen, skarp, Besat af parringsiver Og suicidale pligter. 524. Tilsidst når han Konens lådne klo Med kælne strøg. 525. Dér ser han sit snit Og svinger sig op Bag hendes kæmpekrop. 526. Lysten og bristefærdig Møder han hér Sin smukke død. 527. Sperm ejakuleret, Æg insemineret, Selvsakrificeret. 528. Straks dekapiteret, Fermt parteret, Til sidst kannibaliseret. 529. Og jeg, som altid Fascineret, nu også Poetiseret.
Naturrettigheder
Naturrettigheder 511. Grundlovens § nn. Alle former for liv har værdighed og har ret til beskyttelse af sine genetiske og biologiske egenskaber. Alt liv skal sikres mulighed for udfoldelse, udvikling og genetablering som art eller økosystem. Staten udformer lovgivning om dyrs og planters og andre livsformers rettigheder og deres håndhævelse under hensyntagen til kommende generationer. Enhver er berettiget til at søge myndighedernes beskyttelse af disse rettigheder, uanset om der foreligger påvist skade.
Fiskens form
Fiskens form 500. Digtet ligger på mit bord Splittet ad i mange dele, Som fiskeben på en tallerken Rygrad, brækket og kappet. 501. Mit digt er bare stumper, Men jeg higer efter symmetri, Den æstetiske ambition I et fiskeskelet. 502. En pighvar i en balje vand, Jeg slog hende ihjel i går. Fisken frygtede for sit liv; Jeg frygtede at tage det. 503. Men det er løgn, et falskneri, For jeg købte for at dræbe. Fisken blev voldeligt sønderdelt Med en kokkekniv. 504. Om natten drømte jeg Om et digt i fiskeform, Om den poetiske vilje I fiskens blanke krop. 505. En omrids af et digt; Jeg kunne næsten røre det. Halvvågen igen og igen; Det var der, det er muligt. 506. Kødet var fint og hvidt, En lys, sommerkrydret vin, Nye kartofler med salt og smør, Aftensol og trækulsgløder. 507. Vi piller kødet af benene Satte tænderne i; Otte milliarder tandsæt Sad med ved bordet. 508. Munde mastikerer og snakker Til havets sidste fisk er spist. Udsmidt udskidt på en mødding; Fiskeskeletter herfra til månen. 509. Digtet ligger her endnu. Jeg magter ikke at fange Fiskens blanke form eller Fiskens frygt for sit liv. 510. Jeg drømmer om fisk, Skinnende og glatte: Skønne linjer, salte og friske, Springer op af vandet. Jeg rækker hånden ud For at beskrive bare én…
Bisværm
Bisværm 493. Kaldt ud, kom med, Min nabo vinker: En bisværm er forsamlet I en gammel gran På vores grusbelagte vej. 494. Dér hænger den, En kæmpe klump I brunt og sort, Der syder og summer Af titusind bier; Et bankende hjerte På et træskelet. 495. Et vandrende bo Søger nyt land. Spejderbier svirrer ud, Arbejdsbier fodrer yngel, Bygger organismen op I lag på lag af kroppe. En dronning indeni Udskiller æg og stoffer. 496. En udbryderkoloni, En undvegen bistadeflok, Eller en udstødt slægt? En forrådskamp, En dronningetvist, Eller et raseret bo? En kamp på midler, Flugt eller sejr? 497. En dronnings beslutning, Eller en kollektiv vilje? Et kvorum af bier Eller bare bidisciplin? En besked, en ordre: Med hvilken dans? Med hvilken duft? 498. Bier hænger i sværmen Og laver duftkort: Afmærker vækster, Opmåler terrænet, Indsamler spor, Udtager prøver, Afsøger bopladser, Tester for gifte, Smager på landet I tre dimensioner, Eller flere. 499. Vi står på jorden Og laver mønstre I fælles haver; Lad dronerne komme!
Eleftherna venerationer
Eleftherna venerationer
485. Ve gav dem vos bedste venerationer
Her på bjerget i Eleftherna,
Ve gød frø og agern og nektar
På stenet jord, blandt stikkende strå,
I dybe raviner, på klippesider.
486. Venerationer voksede frem
I det dovne støv, den svedne hede
I den tid, det tager
En kermeseg at synke i jorden,
I den tid, det tager
En by at falde om i brokker,
På de gamle sten,
Blandt antikke frø.
487. Kom ind under min skygge
Og ieg vil vise dig,
Hvad frøet virkelig kan;
Kriger, slave, senator, matriark.
Her hvor stenen står,
hvor I blev sænket ned,
Ofret, mindet, glemt og gravet ud.
488. Der satte ieg et minde:
Min frugt ved hovedstenen.
På nekropolis står de nu:
De to damer fra Eleftherna,
Indsat i hinandens former,
Sammensatte søstre i sten og træ,
Indtil ieg, olivenolding,
Svinder ind og smuldrer væk,
Mens stenen står tilbage
Fra min veneration til den næste.
489. Kom med ned i slugten
Og ieg vil vise jer,
Hvad figentræer virkelig kan:
Holde hele bjerget i et greb
Til kommende generationer.
Ieg holder på jeres minder og viden,
Halvt hemmeligt, halvt skjult,
Urner, amphoraer, våben, skjolde;
Den lille okse og hinden halvt i spring
Fanget i det brændte ler,
Hamret ind i guld.
490. Kom ind under denne mur
Og ieg vil vise jer,
Hvad vedben virkelig vil:
Langs agoraen, ned af bjergsiden,
Ud over de antikke mure,
Nedstammet i lige linje fra urtids frø,
Vokser venerationer af vedben
I metertyk pragt af blanke blade.
491. Kom nærmere;
Ieg er levende lag
Af solvarme, sugende, slikkende bier,
Et summende spektakel
Så højt, at I stopper,
Forundret over hvad, I ser:
492. Ve viser jer byens dronninger
Og Elefthernas reiterationer:
Alle templerne, al kunst,
Tårnet, jordskælvet, søjlerne,
Alle villaer, cisterner,
Alle stater, alle krige.
Ve har set slægt efter slægt,
Stable disse sten og
Sove under disse stjerner.
Og her står ve
Til de atter mødes.
Eleftherna er en ruinby og arkæologisk udgravning på Kreta. Byen har haft en central betydning for Kretas historie i tiden fra det 9. årh fvt frem til den blev endelig forladt omkring år 800 (byen blev ødelagt af jordskælv for anden gang i 796). I dag er der bygget et vidunderligt museum i den nutidige by Eleutherna.
Musvit – 500 gange i døgnet (fortsat)
Musvit - 500 gange i døgnet (fortsat) 468. Observation af redekasse med et musvitpar og et udklækket kuld. Kassen ophængt i ung rødeg, skygget af bøg og en stævnet ahorn med fem slanke stammer tæt, der giver gode pladser til musvitternes anflyvning. 469. Vejrforhold: let til frisk vind, skiftende skydække med periodvis solskin, temperatur omkring 12-14 grader. 470. Jeg iagttager redekassen fra siden i en afstand på ca. 3 meter inde fra gazebo, der giver begrænset udsigt til omgivende træer men godt overblik over terrænet. 471. Ind- og udflyvning er mere varieret end mønstret fra igår, fordi der let adgang fra alle sider. Udflyvning sker ofte i en skarp kurve bag om træet med radius 60-80 cm. Indflyvning sker af og til i samme bane. 472. Jeg iagttager en enkelt gang en musvit indflyve, mens magen opholder sig i redekassen. Musvitten rammer redehullet og flyver straks væk uden indhopning. Jeg ved ikke om parret varskoede hinanden ved indflyning eller om den ankommende musvit alene registrerede magens tilstedeværelse. Tydeligvis var der ingen forudgående kontakt mellem de to mager. 473. Opholdstid i redekassen ca 10-12 sekunder i gennemsnit. Dog to gange ophold i redekassen af betydeligt længere end gennemsnittet. Dette er indikation for kuldpleje. Ordet pleje er værdiladet. Vi forbinder det med omsorg. Men kuldpleje kunne indebære infanticidium for at forøge et kulds overlevelsmuligheder. Jeg antager, at forældreparrets primære motiv er kuldets overlevelse og ikke pleje af enkeltindivider. Men jeg ved intet: jeg gætter, gør mig forestillinger). 474. Enkelte gange sætter en musvit sig på en indflyvningsgren og bearbejder et fødemne med næbbet, mens det holdes fast mod grenen med kløerne. Muligvis sluger musvitten det selv. 475. Har læst, at musvitter kan fjerne larvetarme før fodring af afkom, idet tarmens indhold af tanniner nedsætter afkommets vækst. Hvordan er denne erfaring dannet hos musvitten og hvordan bliver den videregivet fra generation til generation? 476. Ekskurs om instinkt: At tillægge andre væsener instinktive reaktioner er udtryk for udbredt menneskelig ringeagt og benægter deres erfarings- og indlæringsevne. Vi siger ofte (nu mindre), at dyr eller fugle handler per instinkt. Men andre væsner kan, givet deres hjerne- og sanseapparat, have indlæringsmønster, der er sammenligneligt med os selv. 477. Mennesker har samme former for instinktive reaktioner som andre dyr, især overfor trusler i naturtilstand (eks. frygt for slanger, respekt for ørneøjne, angst i nattemørke, etc.). 478. Jeg iagttager musvitterne fouragere i haven. Kan ikke bestemme eller forstå omfanget af deres revirer eller relation til andre rugende musvitpar i området, eller fødedeling og/eller konkurrence med andre arter rugende fugle i nærheden. 479. Hyppigheden af redebesøg indikerer et begrænset revir, men om det er stort et lille er en specifikt menneskeligt optik bestemt af vores fysik og mobilitet. 480. Musvitten indbringer forskellige former for føde, uden at jeg kan bestemme arten heraf med det blotte øje. 481. Ungers kald er en regelmæssig strofe med 5-6 stigende toner, der gentages med et sekunds mellemrum. Spag, lidt skrattende, men melodisk og vedvarende. Kan ikke vide med nogen sikkerhed, om unger kan registrere forældres ankomst eller tilstedeværelse udenfor redekassen. 482. I en periode på en time med start kl. 10:38 tæller jeg 23 indflyvninger +/- 2. dvs. en indflyning hver 2 minutter 10 sekunder . 483. Jeg ved ikke om forskellen til det andet musvitpar er signifikant. Et stort antal variabler kan påvirke hyppigheden af indflyvninger: forældreparrets færdigheder, dedikation, fysiske tilstand, fødeudbuddet, der evt er afhængig af vind- og vejrforhold, kuldstørrelsen, trusselsbillede i omgivelserne, mm. 484. P.S. Musvitterne har nu forladt redekasserne. Vi har aner knapt nok, hvad der sker i verden udenfor. Empiri er godt, empati er bedre.
Musvit – 500 gange i døgnet
Musvit - 500 gange i døgnet 441. Jeg sidder på en havebænk med udkig til mejsekassen for at tælle antal musvitindflyvninger i timen. 442. Det gælder om at anskueliggøre arbejdet, energien, indsatsen af de små skygger, der hver dag flakser forbi ruden til mit arbejdskammer halvanden meter fra poetens hoved. 443. Under musebøgen en solplettet aften sent i maj klokken 18:32 starter jeg mit stopur. 444. Jeg sidder omkring 10 meter fra redekassen, der er ophængt på facaden knap to meter over jorden. Huset er omgivet af høje bøge og stilkege. Et par grene rækker ned et par meter fra redehullet. Det giver musvitten dækning, udkig. 445. De to første gange hopper musvitten fra kvist til kvist. Forsigtig, tøvende. Hun afgiver aldrig advarselssignal, så hun ser mig ikke som aktuel risiko. Eller er jeg faldet sammen med omgivelserne og sidder musestille? Som ham med lærken? Næppe: Det er selvsmiger. Hvad ser/hører musvitten? Hvilke andre sanser bruger den? Hvordan? 446. Musvitterne danner et par. To gange ser jeg dem begge på samme tid i træerne omkring reden. Det viser også, at ungerne er udklækkede, selvom jeg ikke kan høre ungernes kor af elektrisk vibrerende minipip. 447. Jeg kan ikke skelne hannen fra hunnen i farten. Jeg ved dog på forhånd, at musvitter danner monogame par og de er fælles om fodring af kuldet. Ellers kunne der være både fem eller ti musvitter om fodringen, uden at jeg ville have den ringeste anelse om det. 448. Musvitparret meddeler ikke noget til hinanden, så vidt jeg kan høre, i den time, observationen står på. De afgiver ingen lyde, indlader sig ikke i samvær. Højst sandsynligt har de andre former for kommunikation. Fordring og træning af et kuld unger er en kompleks, social opgave, der næppe lader sig gøre uden kommunikation. 449. Indflyvning til redehullet er lynhurtigt og teknikken er hver gang den samme: Musvitten flyver direkte mod hullet uden at sænke farten; næb og hoved skyder direkte ind i redehullet, inden kløerne rammer forsiden af redekassen og resten af fuglen forsvinder ind i kassen med et blødt bump. Tolerancen måles i tiendele sekunder, nær grænseværdier for det menneskelige øje. 450. Indflyvningsrute: Musvitten dykker som regel ned fra en af de store træer; nogle gange meget brat, andre gange flyver de ned i to bløde buer adskilt af et par vingeslag og styrer direkte ind i redehullet som beskrevet ovenfor. 451. Udflyvningen er næsten lige så hurtigt, men der sker samordning af to-sidigt risikobillede, før fuglen skubber sig igennem og flyver ud af redehullet. Der er intet fast udflyvningsmønster. Musvitterne kan udflyve til højre, til venstre eller nogenlunde lige ud i ret linje eller opstigende kurve. Jeg ser aldrig, at de flyver nedad. 452. Jeg ved ikke hvad der betinger deres udflyvningsmønster eller om der er forskel på hannen og hunnens udflyvning; kan det være individuelle vaner, præferencer, faktorer i miljøet, eller synspåvirkninger? Jeg har heller ikke tal for, hvor mange gange hver type udflyvning foretages, men det virker jævnt fordelt. 453. En enkelt gang flyver en musvit ud og krænger straks tilbage i en bue op over husets lave tag. Hvorfor, får jeg aldrig at vide. Men et eller andet i musvittens kvikke hoved får den jo til at afvige fra de normale mønstre. Altså er musvitten intelligent adfærdsmodificerende i snævert menneskelig forstand. 454. Ophold i redekassen. Jeg tager ikke tid på opholdet, men jeg anslår et gennemsnitlig ophold i redekassen på 10-12 sekunder. Jeg har ikke viden om eventuel forskel i opholdstid mellem han og hun. Begge deltager i plejen af yngel *. 455. Jeg tæller 31 indflyvninger af to musvitter på 60 minutter, usikkerhedsmargen +/- 1. En indflyvning hvert 1 minut og 56 sekunder. 456. Jeg ved ikke så nøje hvor mange timer en musvit fodrer sit kuld i løbet af et døgn; jeg ved at de vågner og går til ro bestemt af lysets styrke. Jeg anslår derfor et arbejdsdøgn på denne årstid på omkring 15 timer. Det giver 450-500 indflyvninger i døgnet for et musvitpar. 457. Jeg antager at redetiden for et mellemstort kuld med jævnt fødeudbud er ca. 20 dage. Det omregnes til omkring 9-10.000 indflyvninger for at få et kuld ud af reden. Hertil kommer hannens indflyvninger til hunnen under en gennemsnitlig udrugningstid på 15 dage: måske yderligere 2-3.000 indflyvninger. 458. Under gode betingelser udruges et andet kuld, som dog plejer at være længere om at blive flyvefærdigt på grund af lavere fødeudbud. Altså yderligere mindst 10.000 indflyvninger. Hertil kommer opgaver til bevogtning og istandsættelse af reden og indflyvning af materialer. Alt i alt er det nok ikke forkert at anslå et musvitpar foretager omkring 25.000 indflyvninger på en ynglesæson. Lad os antage en margen på +/ 5.000 indflyvninger. 459. Jeg overvejer hvordan det ville være, hvis min elskede og jeg gik ud og ind ad hoveddøren 500 gange i døgnet i samme relative fart som musvitten. Lad os bare sige, at vi lader døren står åben hver gang. Jeg frafalder også betingelsen om, at vi skal flyve ind. Men der skal fart på. 460. Jeg har ikke målt det, men lad os antage at musvitten tilbagelægger en bane på 8 meter fra udsigtstræ til redehul på 2 sekunder. Musvitten måler ca. 14 cm. Altså indgangsfart 28 gange egen kropslængde i sekundet. Jeg er 1,80 høj. Det vil svare til, at jeg skulle brase ind i huset med en fart på knap 50 m/s (orkanstyrke begynder ved 32 m/s) svarende til 180 km/t - 250 gange om dagen (min elskede står for de øvrige 250 gange). 461. Mit eksempel er falsk, fordi det ikke tager højde for forskellen i vores kinetiske energi, når vi suser ind gennem vores respektive redehuller. En springhale på 0,1 mm kan hoppe 100 gange sin egen kropslænge lige op i luften. Altså skulle jeg kunne hoppe 180 meter op. Det er også en falsk sammenligning, men den er god. 462. Sammenligningen illustrerer ganske godt, at hjernefunktion og sansning er 100% kropsligt betingede og afhængige af hinanden og udelelige i funktion og effekt. Sanseindtryk og tankedannelse i enhver form er artsrelaterede og individ-specifikke, selvom de fysisk-materielle forhold er de samme. 463. Sammenligningen lader også forstå, at hjerne, sanseorganer, opfattelse, tænkning, reaktioner og umweltsindtryk er meget forskellig mellem mig og musvitten. Det havde vi jo en anelse om i forvejen 464. Men samtidig er der jo slående ligheder i det vi gør og derfor også, antager jeg, i den måde vi opfatter omverden. Der er kun små forskelle i vores sanseapparat og nervesystemer. 465. For hvad er sammenligneligt på tværs af artsgrænsen **) ? Sanseligt, videnskabeligt, billedligt, neurologisk, statistisk, emotionelt, eller bare sundt skeptisk? 466. Hvordan er det, jeg skal kunne indleve mig i musvittens måde at opfatte sine omgivelser, for slet ikke at tale om dens selvopfattelse? Det handler de titusind ting om. 467. I morgen laver jeg kontroloptælling fra sæsonens anden mejsekasse i et skovstykke på grunden. Data ligner viden, data er måske viden; så lad os få mere af det. Men måske er data også et udtryk for det, vi reelt ikke ved.
*) Yngel er et værdiladet ord, der bruges til at fratage dyr og deres afkom personlighed. Ses tydeligt ved anvendelse af ordet unger om afkom af arter, vi favoriserer eller har empatiserer med. Unger er i øvrigt et godt eksempel på et ord, der oprindelig er brugt om dyr, men overført til menneskebørn i betydningen vi tager ikke vores afkom alt for højtideligt. **) Om artsgrænsen og fælles sansesystemer, se Charles Fosters fremragende og dybt originale Being an Animal – Adventures across the species divide (2016).
Forklædt i grønt
Forklædt i grønt 438. Lys morgen, let brise. Min næse, pollenhærget, Drejer om i vest: Sødlig stank Af rådden tang; Strålende sol og Strejf af massemord På fralandsvinden. 439. En fært af svinefarm Over gyllehavet Driver ind fra bakken, Dækket af raps i gult. Førerløse megamaskiner Fodrer hinanden. Der er så øde Hér på landet. 440. Kæmpe KZ-lader, Millioner af kødslaver Tilset af kødmaskiner Bag åndedrætsværn. Vi døde som svin, Men så ingenting. Landet er så pænt, Firkantet, forklædt i grønt.
Grå morgen før regn
Grå morgen før regn 432. Lyde og luft falder Til jorden. Stille. Bevægelser daler ned Mod jorden. Stille. Træer går i stå. Planter holder inde. 433. Jordens skorpe, Svampe, humusfibre, Himmelvendes, venter. Bakterier tøver, Biller, tusindben stopper, Rodtrevler åbner op. 434. Lyset synker ned Over jorden, gråligt. Genskin og farver Falmer, forsvinder. Dybde og virkning: Flade, indadvendte. 435. Kun lugte forstærkes, Kølige, tyktflydende. Den inderste zone, Tættest på kroppen, Udvides, suger til sig, Vind fra havet. 436. Lugt og smag blandes, Muld og ilt med kølig fugt; Luftens umami fortættes. Ind- og udåndet luft, Dampskiftet lydløst, Ventende. 437. Ingen mekanik, Ingen maskiner, Ingen metaforer. Tidløst. Tung fugt brister. Regn.
Den fælles sans
Den fælles sans *) 423. Iegs fortælling findes, Hver gang ordene fejler. Hver gang i elementalernes nærvær. Iegs fortælling er et stille wow, Når de føler sig hele, Og tabte for ord. Dér, lige på den anden side af sproget. 424. Iegs fortælling er nærvær af liff , Og en anden form selvhed. Dér, lige på den anden side af huden: Ildens varme og sansen af væren, Ilten der løfter kroppen op og ud, Blommebid og æbleduft, Solstrejf og bladmosaik, Græssets svajen, Vandets klukken, Klippens ro, Strandens sand, Og bølgernes ved ikke hvad. 425. Iegs fortælling er sanset, indåndet, beåndet. Fysisk dér og i sit væsen dér: I elementalernes nærvær. En følelse af overflod - og en fornemmelse af sorg, En sans for det tabte - og en viden om det uendelige. Af vished uden ord. Iegs fortælling er den fælles sans, den sjette sans. Dér, mellem hud og bark, mellem skind og skein. 426. Iegs fortælling er tanke og krop, Føjet sammen, Igen, Hvor de kom fra, Og hvad de igen kan blive. 427. Iegs fortælling findes, Hver gang tanke føles som krop, Og krop fornemmes som tanke. Bevægelse bliver til idé, Og idé bliver til jord, Der bevæger sig under fødderne, Som skygge og substans, Og folder krop og tanke ud. 428. Den sjette sans er bare en metafor For den tabte sans. Den sans som bevidstheden søger Og aldrig finder. Den forklaring, der ikke findes, Den indsigt, der ikke kan opnås, Den sans, der skal skabe mening; Den tabte mening. 429. Mening er også bare en metafor For frygt for liv på jorden, For bevægelse i mørket, For det, der kommer. 430. Den sjette sans Er vished uden viden. Den sjette sans Er urgammel erindring. Den sjette sans Er en fornemmelse af stillehed . Når verden og væren er ét. Den sjette sans er den fælles sans. 431. Den fælles sans Er dér ieg og jeg mødes: Hud og sted, Sted og ord, Ord og bark, Bark og hånd. Ok.
*) Digtet stammer fra Jacob Gammelgaard: Liff - blandet kor for plantestemmer i tiden mellem den femte og sjette masseudryddelse, Borwick Books, 2021.
Elementaler
Elementaler 417. Luft Luft er den første elemental. Luft er substans. Luft er skabelse. Luft er vos tredje sans. Efter lys og sukker. Ånder ind om dagen. Ånder ud om natten. Luft er væren og sted føjet sammen, I ét væsen, i alt liff. Limber og vilje. Vilkår og eksistens. Luft er alle steder, altid. Luft er nuet. Altid nu. Luft er. 418. Vind Vind er dér. Når vinden ikke er der, er den der stadig ved sit fravær. Vind flytter, vind bringer. Vind skubber, vind samler. Vind glatter, vind stryger. Vind slæber, vind dræber. Vind knækker, vind brækker. Vind tager, vind fejer. Vind spreder, vind splintrer. Vind er og vind gør. Vind er. 419. Jord Jord er sted. Jord er dér ve sætter rødder. Jord er dér ve værer. Jord er føde og vækst. Jord er godt, jord er fred. Jord er oprindelse. Jord er afslutning. Jord er sans for alt solidt. Jord er sans for liff. Jord er sans for selv. Jord er. 420. Vand Vand er fryd, vand er redning. Vand er higen, vand er vækst. Vand er bevægelse og styrke. Vand er form og funktion. Vand er vejen frem. Vand er rensning og opløsning. Vand er klarhed og mørke. Vand er begyndelse. Vand er arkesubstans. Vand er den anden halvdel af himlen. Vand er. 421. Sten Sten er væren. Dér før og dér efter. Sten er jordens form. Sten er tidens berøring. Sten er tid målt i kværnen af bjerge. Sten er forandring. Sten er uforanderlighed. Sten er elemental. Sten er. 422. Ild Flammer er elementale. Flammer er epokale. Fra én epoke til den næste. Flammer er skifte, Fra én tilstand til den anden. Flammer er forandring, Fra én tilstand til en ny. Flammer er udryddelse, Fra én livsform til den næste. Flammer er genskabelse, Fra én substans til en anden. Flammer er arkæiske. Flammer er.
*) Elementaler er gengivet fra Jacob Gammelgaard: Liff – blandet kor for plantestemmer i tiden mellem femte og sjette masseudryddelse, Borwick Books, 2021
Fundamentaler
Fundamentaler *) 411. Fundamentaler er uden hensigt. Alle fundamentaler er. Før og efter. Fundamentaler er dér, dér. I form af jord, i form af alt. Vil liff, vil liv? Så find en vej. Vil det, kan det, har det. 412. Rum Dér, dér er rum. Væren er dér i rum. Væren er dér gennem rum. Rum indeholder al væren. Rum omslutter al tid. Rum er alt, altid. 413. Tyngdekraft Tyngdekraft giver form til rum. Tyngdekraft giver form til væren. Tyngde giver retning. Tyngde giver tilstedeværelse. Tyngde gør hensigt mulig. Tyngde gør er til er. 414. Mørke Mørke er oprindelse. Mørke er forandring. Mørke er dannelse af tid. Mørke er fornemmelse af tid. Mørke tager al væren til sig. Mørke er endeligt. 415. Tid Kommer altid, går altid. Aldrig dér, men altid til stede. Tid forbinder rum og tyngde. Tid er oprindelse og udslettelse. Tid giver begyndelse og ende. Tid giver selv til væren. 416. Lys Lys faktum liff. Lys faktum liv. Lys faktum selv. Lys er dér dér. I plasma, i celler, i ben. I skein, i bark, i skind.
*) Fundamentaler er gengivet fra Jacob Gammelgaard: Liff – blandet kor for plantestemmer i tiden mellem femte og sjette masseudryddelse, Borwick Books, 2021